Registreringsafgift

Registreringsafgift

For at et køretøj må benyttes på de danske veje, så skal der betales registreringsafgift. Over halvdelen af værdien af en bil på de danske veje er netop afgift. En afgift som kun gælder i Danmark. Med lovforslaget om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift også kaldet L64 tilbage i 2008, bliver det muligt kun at betale den afgift der vedrører brugsperioden og dermed fik forholdsmæssig afgift sit indtog i Danmark. Du kan læse lovforslaget her.

Tidligere var der ikke noget der hed forholdsmæssig afgift. Her betalte man blot det der var i afgift og så var det det, men med de åbne markeder og varernes fri bevægelse, så var afgiften en handelsbarriere og EU åbnede op for at der kunne betales forholdsmæssig afgift og dermed kunne der handles biler uden dansk registreringsafgift. Tidligere var det sådan at moms og afgift var betalt, så krævende SKAT at skulle en bil eksporteres, så skulle statskassen have 15% i eksportgebyr af de afgift der kunne godtgøres. Dette blev med forholdsmæssig afgift gjort væsentlig lettere, da eksportgebyret nu bortfaldt.

Første store ændring siden 2008

Efter at der i en årerække har været stille omkring bil afgifterne, så sker der noget i 2015. Her kommer der en ændring i afgifterne og der bliver lavet nye afgiftssatser, så den maksimale registreringsafgift falder fra 180% til 150%. for de bilejere der har kæft deres bil betyder det over nat en værdiforringelse på flere tusinde kroner. Efter at markedet har stabiliseret sig, ses der en reduktion i priserne på markedet og heraf bliver beskatningsgrundlaget for firmabilbrugerene reduceret drastisk i 2016 som følge at ef fald i priserne grundt afgiftsændringen.

Eldrup kommission omlægning af afgiftssystemet

Nedsættelsen af Eldrup kommissionen resulterer i en omlægning af de grønne ejerafgifter og sætter igen fokus på bil afgifterne. Her kommer igen nye grænseværdier, der anføres beregning efter co2 udledninger og nye satser for registreringsafgiften indføres. Beregningen bliver væsentlig mere kompleks, faktisk så kompleks at Motorstyrelsen måtte offentligegøre en overgangsberegner for at hjælpe branchen og sammenholdt med indfasningen af de kraftige stigninger i ejerafgiften fra 2021 og frem til 2026 er der yderligere incitamenter for at vælge en grønnere bil.

Registreringsafgift retur ved eksport

Har du købt en bil i Danmark med registreringsafgift, så er bilen usælgelig i andre lande end Danmark. Der er dog muligheder for at få registreringsafgiften retur, hvis du ønsker at eksportere bilen, dog tager Motorstyrelsen sig godt betalt for denne service nemlig 15% af den registreringsafgift som du kan får retur, men andre ord, så får du kun 85% af registreringsafgiften retur ved eksport. Du kan aldrig få mere registreringsafgift retur end som det bilen er betalt med.

Hvor meget forholdsmæssig afgift skal jeg betale?

Beregning af afgifterne er blevet mere kompleks efter de seneste ændringer, så det vil jeg ikke komme ind på her. Men hvis vi drejer pilen over på leasing eller flexleasing, så betales der kun afgift for den periode hvori bilen benyttes. Når bilen er 0-3 måneder gammel betales der 2% i afgift, når den er 4-36 måneder betales der 1% og efter at den er blevet 36 måneder betales 0,5% i registreringsafgift.

Har valg af drivmiddel indflydelse på den afgift der beregnes

JA, når registreringsafgiften skal findes, er der fokus på hvilket drivmiddel der vælges. Groft sagt er der å el biler 40% registreringsafgift, på konventionelle biler 150% registreringsafgift, så det er faktisk simpelt nok, men når det kommer til hybrid biler, så skal du holde tungen lige i munden, for hvis du vil opnå indfasningsrabatten, så skal en hybrid bil have et Co2 niveau under 49,9 omregnet efter WLTP normen. Har den ikke det, så skal bilen rent afgiftsmæssigt beregnes efter de almindelige regler for benzin og diesel biler.

Hvornår er det bedst at køb brugt bil

Når man kigger på køb af brugt bil specielt ved leasing, så er det bilens alder der har en overskyggende faktor. Netop ved den forholdsmæssige afgift har alder et yderst vigtigt element. For hvis bilen er over 36 måneder når den handles, så er det den billigste leasingpris du kan få da afgiftsbetalingen er mindst mulig. Så det er naturligvis oplagt at kigge på biler der netop er blevet 36 måneder eller deromkring for at opnå mindst mulig betaling af registreringsafgift.

Fandt du dette interessant, så skulle du læse disse emner:

Denne hjemmeside benytter cookies. For at benytte denne side, skal du acceptere vores brug af cookies.